La CUP fa una aposta per la bicicleta com a mitjà de transport sostenible

La formació independentista se suma a les demandes dels darrers dies de la plataforma Mou-te en Bici i demana més sensibilitat a l'Ajuntament. Per tal de potenciar una mobilitat vertaderament sostenible a la nostra ciutat, la CUP fa una clara aposta pels vianants, la bicicleta i el transport públic. Per això cal redissenyar i executar una nova xarxa de carrils bici, funcional i pràctica alhora que cal promocionar i incentivar l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i saludable. La CUP ha estudiat la situació i vol oferir a la ciutat algunes propostes en aquest àmbit:

*Redissenyar una nova xarxa de carrils bici, més funcional i segura, sense espais inconnexes ni barreres. Cal fer un estudi a fons de l'actual xarxa i reformular-la, tot impulsant la conciliació entre vianants i ciclistes. Així, proposem la construcció d'una via per a ciclistes i vianants a la zona que quedarà alliberada pel desmantellament del vial per on circula l'actual ferrocarril convencional.

*En aquest sentit, des de la CUP assumim com a pròpia la proposta de mobilitat i de promoció de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible que fa l'entitat Mou-te en Bici. Cal dur a la pràctica les seves propostes.

*Establir punts de lloguer de bicis repartits per la ciutat de forma estratègica.

*Consensuar amb alguns aparcaments de cotxes de Girona públics o privats que sigui possible aparcar-hi bicis.

*Impulsar un pla de recuperació de les bicicletes que hi ha actualment als dipòsits municipals i que estan en desús, posant-les al servei de la ciutadania mitjançant convenis i acords amb entitats, empreses...

*Impulsar una bossa d'aparcaments gratuïts per a bicicletes, mitjançant un sistema de lloguer gratuït amb control.

*Mitjançant una ordenança de mobilitat sostenible, habilitar espais en els aparcaments dels edificis per a poder-hi ubicar les bicicletes de les persones usuàries.

Una de les principals problemàtiques existents a la ciutat de Girona és la mobilitat, que actualment està arribant a unes qüotes d'insostenibilitat preocupants. Embussos, contaminació acústica, emissions de CO2 accidents, ocupació i invasió de l'espai públic. Aquests són alguns dels efectes col.laterals que es desprenen de l'actual model de mobilitat basat en el vehicle privat. A Girona la promoció de mitjans de transport col.lectius i sostenibles ha estat sempre una de les assignatures pendent. Avui, tenim un dèficit preocupant de polítiques de promoció de mitjans de transport sostenibles. Ni el transport públic en autobús, ni la bicicleta, per posar alguns exemples, han estat prou promocionats. La situació és alarmant, mostra d'això n'és el toc d'alerta que l'entitat Mou-te en bici ha expressat recentment.L'entitat, en un escrit que reproduïm a continuació, qüestiona la política de mobilitat del consistori gironí.

(Extret del web de Mou-te en Bici)

Quatre anys "de carrils bici"

Ara que s' acosten eleccions municipals és un bon moment per fer un exercici de memòria i comprovar si s'ha fet alguna cosa d'allò que es va prometre fa quatre anys. Just després de les últimes eleccions municipals, PSC, ERC i ICV-EA van signar un Pacte de Govern per a la ciutat de Girona. Entre altres coses, aquest Pacte establia el següent: "revisarem i desplegarem el Pla Bàsic de Carrils per a Bicicletes per a facilitar les connexions prioritàries entre barris, amb especial atenció a la connexió entre els centres de Salt i Girona". Després (o abans, no ho sabem) es van repartir les carteres i cada partit va col.locar els seus homes i dones a treballar a les regidories corresponents. A nosaltres (ciclistes) ens va tocar repetir el que ja havíem tingut: la Sra Salamaña per la part de Mobilitat (ordenació del trànsit etc) i el Sr Pluma per la part d'Urbanisme (construcció de carrils bici, per exemple). No podíem pas esperar un canvi radical, doncs. De totes maneres, el Pacte de Govern va servir per comprometre l'Ajuntament a la creació d'almenys un carril bici cada any i, efectivament, si repassem els pressupostos dels darrers anys hi trobem unes quantes partides interessants. Vet-ho aquí:

Exercici

Aportació Municipal

Partida pressupostària

Carril-bici Emili Grahit

04.20.4300.601.49

Carril-bici Sant Gregori

04.20.4300.601.50

Carril-bici Güell i connexió a les hortes

05.20.4300.601.19

Carril-bici Sant Ponç

06.20.4300.601.41

Carril-bici Santa Eugènia

07.20.4300.601.94

Com que tots aquests euros i carrils-bici no es corresponen amb el que hem vist tot passejant per la ciutat, hem volgut parlar amb algun responsable de l'Ajuntament perquè ens ho expliqués. Tanmateix, després de passar per diversos despatxos de les àrees d'Hisenda i Urbanisme i de demanar hora per parlar amb el Sr Pluma, no hem rebut cap resposta. És per això que fem aquest repàs sense conèixer el punt de vista del principal responsable de la construcció (o no) d'aquests cinc carrils bici. Esperem que si llegeix aquest butlletí ens corregeixi si ens equivoquem o ens expliqui els dubtes que tenim.

Carril-bici d'Emili Grahit

Com és ben sabut, aquest carril no s'ha construït. Hem sentit a dir que s'ha arribat a un acord amb l'empresa constructora del pàrquing per tal que construeixi el carril quan hagi cobert l'aparcament soterrat. N'hem vist un esborrany del plànol i esperem que es construeixi, però de totes maneres tenim un dubte al respecte, i és que voldríem saber què s'ha fet dels 240.000 euros pressupostats el 2004 per a aquest carril. Si no s'han gastat, s'han aprofitat per algun altre carril bici? Diuen que han servit per millorar l'encreuament de la via verda a la Creueta, però si és així els pressupostos no coincideixen: el pas a la Creueta va costar molt menys; on són els altres diners? Esperem que el Sr Pluma ens ho pugui aclarir.

Carril-bici St Gregori

D'aquest carril només cal veure'n les fotos per comprovar que no és pas cap exemple a seguir. Per on han de passar els vianants? Si en un carrer prou ample i nou de trinca no s'és capaç de col.locar-hi tres espais diferenciats (per a vianants, bicis i vehicles a motor) potser és que la persona que n'és responsable s'ha de dedicar a alguna altra cosa. Aquí sí que no hi ha una de les excuses preferides de l'Ajuntament ("la ciutat és com és i no podem pas refer-la per encabir-hi carrils bici").

Carril-bici Güell i connexió a les hortes

Travessar l'Avinguda Tarradellas en bici és un perill i hi cal un pas elevat o soterrat, i més encara tenint en compte la quantitat de mainada que vol començar a pedalejar a la via verda cap a Olot. Per tant, cal una connexió entre la Devesa i la via verda per salvar l'obstacle que representa el giratori que hi ha davant del que era la plaça de toros. Segons els pressupostos, aquesta connexió s'havia de fer l'any 2005 i costava 60.000 euros, però ben entrat el 2007 cap dels centenars de ciclistes que hi passen cada cap de setmana pot travessar amb seguretat encara. Caldrà que algun cotxe n'atropelli un perquè l'Ajuntament comenci a fer-hi les obres?

Carril-bici Sant Ponç

Aquest carril bici hagués estat molt útil si s'hagués fet al revés, és a dir, des del centre de la ciutat (o de la Devesa) cap al barri de St. Ponç i el Trueta passant pel pont de França. Però es va fer a l'inrevés: va des del Trueta cap al giratori de l'autovia de Sarrià. Ja sabem que a l'autovia no hi ha cap carril bici, i per això volem creure que es va fer tot pensant que algun dia se n'hi faci un i els veïns de Sarrià puguin arribar en bici fins al Trueta. D'utilitat per als gironins i gironines, poca. També és possible que quan es faci el pont que travessi el Ter fins a Pedret s'hi faci un carril bici que, llavors sí, enllaçaria amb aquest que va fins al Trueta, però llavors no ens quadra que quan es va aprovar l'accés a aquest pont (un vial des de la rotonda fins al pont) no es pensés a fer-hi un carril bici; va ser simplement un descuit? la improvisació permanent a què ja estem acostumats? o és que de debò no es pensa fer cap carril en el pont? D'aquí a uns anys, quan s'hagi fet el pont, ho podrem comprovar. De moment, no pot pas haver-hi multituds d'usuaris en un carril desconnectat del tota la resta de la xarxa (si és que se'n pot dir xarxa) i per anar al Trueta hem de seguir jugant-nos el físic al pont de França i St. Ponç.

Carril-bici Santa Eugènia

El carril pressupostat per a aquest any potser sí que serà el que volem! Si en el Pacte de Govern deien que es mirarien "amb especial atenció (...) la connexió entre els centres de Salt i Girona", sembla clar que un carril bici pel carrer de Santa Eugènia és el que toca. Tanmateix, en els pressupostos només diu "carril-bici Santa Eugènia", i per tant no sabem si es refereix al carrer de Santa Eugènia o al barri. Si és que es refereix al barri, no serà pas la via verda que enllaçarà les vies del Carrilet i del Feliuet, perquè aquesta connexió no la paga pas l'Ajuntament, de manera que volem creure (tenim aquesta esperança) que es refereixi al carrer de Santa Eugènia. Aquesta via concentra una part important del trànsit ciclista de la ciutat, i segur que n'hi hauria molt més si existís la via segura que representa un carril bici. L'hi veurem aquest 2007, tal i com es fan creure els pressupostos d'enguany? Llàstima que probablement no ho sabrem pas abans de les eleccions municipals!