L'Ajuntament de Girona reclama tant sí com no un referèndum el 2014 amb pregunta clara

La moció de la CUP demana que es busqui la via per preguntar al poble català sobre la independència, sigui amb el permís de l'Estat o sense

El ple municipal de Girona va aprovar, ahir, la moció proposada per la CUP en què es reclama la convocatòria d'un referèndum durant el 2014 que pregunti clarament sobre la independència, ja sigui amb el permís de l'Estat espanyol o sense. El text va ser aprovat amb els vots de la CUP i ICV-EUiA, les abstencions de CiU i PSC i el vot contrari del PP. El regidor de la CUP Carles Bonaventura (RCat) va ressaltar la necessitat 'que des del món local es doni cobertura a les demandes del poble català i s'insti la Generalitat i a buscar els mecanismes necessaris per tal ques pugui exercir el dret d'autodeterminació, en el camí cap a la plena independència'.

Igualment va prosperar una proposta d'acord presentada per l'Associació d'Usuaris de Bancs, Caixes i Assegurances de Catalunya, en què es demanava declarar 'abusives' les anomenades clàusules sòl. Amb l'aprovació d'aquesta moció Girona es converteix en el primer municipi dels Països Catalans a posicionar-se en contra d'aquest tipus de clàusules financeres. També van prosperar dues mocions més, una presentada pel personal de l'Ajuntament reclamant el seu dret a percebre la paga extraordinària que se'ls va eliminar el desembre del 2012, i l'altra en què es rebutjava la possible venda o privatització del parc públic d'habitatge de l'Incasòl per part del govern català.

Per contra l'alcalde va tornar a fer ús del seu vot de qualitat per tombar una proposta que reclamava les inversions pendents de l'Estat espanyol i la Generalitat a la ciutat. En la sessió també es va debatre un canvi puntual en renovació del parc de contenidors de la ciutat, la qual cosa va reobrir el debat sobre l'encert de l'operació. El portaveu de la CUP Jordi Navarro va reiterar la crítica al canvi de contenidors, i va tornar a reclamar un debat de ciutat per tal d'avançar cap a un nou model de gestió de residus més eficient i avançat. Navarro també qüestionar durament la gestió del regidor Jordi Fàbrega, i va demanar a l'equip de govern que faci una reestructuració del govern municipal i doni més prioritat a les polítiques ambientals.

Un altre punt polèmic va ser la decisió de tirar endavant els canvis de planejament que facilitaran la implantació de grans superfícies comercials a la ciutat, una de les quals podria situar-se tocant a les hortes de Santa Eugènia. La CUP va oposar-se al tràmit i va reivindicar la necessitat d'enfortir el teixit comercial dels barris gironins, en comptes d'apostar per un model que fomenta la precarietat, l'ús del vehicle privat i el consum desenfrenat. D'altra banda l'equip de govern va portar a aprovació una modificació de l'ordenança de la civilitat. La CUP va reiterar la seva oposició a la norma, i va reclamar la fi de les polítiques repressives i sancionadors i l'impuls d'un acord municipal per la convivència ciutadana.

En l'apartat final la CUP va preguntar sobre els problemes amb la calefacció a alguns autobusos de la ciuta, així com el problema amb les deixalles existent al polígon de la Nestlé, arran de l'obertura de la nova sortida de l'autopista. Altres preguntes van girar al voltant de la problemàtica de l'abandonament d'animals, la poda d'arbrat a Sant Narcís i la passera de Mas Ramada, així com el pla d'adaptació al canvi climàtic i l'anella verda. Finalment, la regidora Anna Pujolàs va demanar al ple que es dediqui un espai municipal a Nelson Mandela, una petició que va ser acceptada per l'equip de govern amb el suport de la resta de grups.