Debat sobre l'adquisició de la col·lecció d'art del crític Santos Torroella

La CUP organitza una taula rodona demà divendres 17 de gener per debatre la conveniència que l'Ajuntament de Girona inverteixi 3,9ME en la compra d'aquesta col·lecció d'art

La CUP de Girona ha organitzat una taula rodona sobre l'adquisició de la col·lecció del crític d'art R. Santos Torroella, que tindrà lloc demà divendres 17 de gener a les 19.30h al Centre Cívic del Barri Vell de Girona. L'acte comptarà amb les intervencions de Mireia Tresserras (historiadora de l'art i gestora cultural), Narcís Selles (historiador de l’art i membre de l’Associació Catalana i de l’Associació Internacional de Crítics d’Art), i Anna Capella (directora del Museu de l’Empordà). L'encarregat de moderar el debat serà el periodista Salvador Garcia-Arbós.

El passat mes de setembre l’equip de govern de Girona va fer pública la seva intenció d’adquirir la col·lecció del crític d’art Santos Torroella per un preu aproximat d’uns 3,9 milions d’euros, i la voluntat d’encabir-la a la Casa Pastors, la remodelació de la qual podria arribar a costar uns 4 milions d’euros més. Una aposta encapçalada per l'alcalde Puigdemont, que també té sota la seva responsabilitat l'àrea de Cultura i que ha defensat, com un dels principals arguments que avalarien l'operació, que disposar d’aquesta col·lecció podria impulsar el turisme cultural de la ciutat.

Des del moment que es va fer pública l'aposta de CiU d'adquirir la col·lecció va iniciar-se un important debat públic sobre la idoneitat d’aquesta gran inversió en un moment com l’actual, en què múltiples agents polítics, socials i culturals han expressat la seva posició. Davant d'aquesta situació, el ple municipal va decidir crear una comissió informativa especial, on van comparèixer múltiples experts coneixedors de les arts i del fons Santos Torroella per tal d'exposar la seva visió.

Des de la CUP de Girona volem que aquest debat sobre l'adquisició de la col·lecció Santos Torroella arribi a la ciutadania gironina i la gent del sector cultural, perquè considerem que una inversió tan enorme no es pot circumscriure només a l’opinió dels partits polítics i els experts que han participat en el debat institucional. Per aquest motiu hem organitzat una taula rodona de debat amb professionals del sector que, des d'una mirada crítica i en base als seus coneixements, puguin exposar els pros i contres d'aquesta proposta, que tothom qui ho desitgi pugui venir a escoltar, a informar-se i a dir-hi la seva, tant si són favorables a l'adquisició com si en són contraris.

La CUP posa seriosament en dubte l'oportunitat d'aquesta operació. No creiem que sigui el moment d'invertir 4 milions d'euros en l'adquisició d'una col·lecció d'art privada (i 4 més en la remodelació de la Casa Pastors), i que en tot cas aquest no seria un projecte que l'Ajuntament pugués liderar en solitari. També considerem que hi ha una manca clara de projecte museístic i de dinamització en aquesta aposta, i dubtem que realment pugui suposar cap revulsiu pel turisme cultural de la ciutat. Pensem, en aquest sentit, que hi ha moltes mancances pel que fa a les polítiques i infraestructures culturals, que si fossin ateses aportarien molt més a la ciutat que no pas la inversió de tots aquests diners en la compra de la col·lecció.