Moció de la CUP perquè la plaça Poeta Marquina recuperi el nom històric de plaça del Carril

El grup municipal també presenta una proposta perquè l’Ajuntament es posicioni contra la nova Llei de Telecomunicacions aprovada pel congrés espanyol, que vulnera l’autonomia municipal en el desplegament de les xarxes

El grup municipal de la CUP ha registrat una moció (llegiu-la) per canviar el nom de la plaça Poeta Marquina perquè es debati al ple de demà dilluns, 14 de juliol. La formació ja fa temps que reclama aquesta modificació en el nomenclàtor, al·legant que el poeta Eduardo Marquina és un personatge vinculat al franquisme i sense cap vinculació amb la ciutat. A més del canvi de nom, també es reclama que se senyalitzi amb panells explicatius l’existència del refugi antiaeri que hi ha sota la plaça, així com la situació de l’antiga estació.

La demanda coincideix amb el 75è aniversari de l’entrada de les tropes franquistes a la ciutat, i ha estat presentada en el marc de la campanya de la CUP ‘Girona Republicana’, que durant el primer semestre d’aquest any ha organitzat diverses activitats per reivindicar el llegat republicà de la ciutat. Al mes de febrer la CUP ja va fer una bustiada explicant als veïns i veïnes de la plaça la proposta de canvi de nom. Igualment, s’ha fet públic un dossier informatiu (llegiu-lo) en què s’explica la història de la plaça, la biografia d’Eduardo Marquina i els motius per reclamar el canvi de nom.

En la mateixa moció la CUP també demana al govern municipal que atengui les recomanacions del Memorial Democràtic, que des de l’any 2010 recomana la intervenció sobre quatre elements patrimonials de la ciutat, entre d’altres mesures. Finalment, al text hi ha un tercer punt d’acord perquè les escoles gironines s’adhereixin a la Xarxa d’alumnes per a la prevenció del feixisme a Catalunya, promoguda per l’Amical de Mauthausen.

Moció contra la Llei General de Telecomunicacions

En la sessió del dilluns també es debatrà una altra moció (llegiu-la) de la CUP, perquè l’Ajuntament es posicioni contra la Llei General de Telecomunicacions, aprovada recentment pel congrés espanyol. En la moció s’alerta que el text aprovat vulnera greument l’autonomia municipal perquè sotmet desplegament de xarxes públiques de comunicacions electròniques a les disposicions del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme, i usurpa la competència municipal per atorgar llicències i les competències municipals i autonòmiques en el camp de les telecomunicacions.

La moció també denuncia que la llei aprovada no respecta les recomanacions ni els convenis internacionals pel que fa a la prevenció i seguretat per a la salut pública en el desplegament de les xarxes de telecomunicacions.