El jutge dóna la raó a les entitats i declara nul·la la normativa de barraques del 2012

Associacions polítiques i socials de la ciutat van impugnar la normativa per raons de fons i de forma

El Jutjat Contenciós Administratiu número 2 de Girona ha declarat nul·la la normativa que regula les barraques de la Copa durant les Fires de Sant Narcís corresponent a l’any 2012. D’aquesta manera, el jutjat dóna la raó a les associacions polítiques i socials que fa dos anys impugnar el text al·legant raons tant de fons com de forma (+ info). El recurs contenciós administratiu va ser presentat per la CUP de Girona i Lluita Internacionalista (LI), amb el suport de les altres entitats que van ser excloses de la Copa com Arran, JERC, MDT, POR i UGT.

Quant al contingut, les entitats denunciants argumentaven que la normativa era discriminatòria perquè excloïa associacions polítiques i socials gironines del dret d’obtenir barraca, amb el pretext de tenir un àmbit d’actuació d’àmbit supramunicipal. L’altre argument per impugnar la normativa va ser que CiU l’hagués aprovat per Junta de Govern Local, enlloc de dur-la a debat al Ple municipal i permetre la participació de tots els grups i la intervenció de les entitats.

La sentència conclou que, d’acord amb la legislació, l’Ajuntament de Girona hauria d’haver aprovat l’acord a través del Ple i no pas de la Junta de Govern Local, per la qual cosa declara nul·la la normativa. Posteriorment, el jutge considera “innecessari” entrar a valorar les qüestions de fons plantejats per les entitats denunciants, tenint en compte l’anul·lació de l’acord per raons de forma.

Les associacions denunciants han celebrat el contingut d’una sentència que, si bé no permetrà reparar els greuges provocats per les normatives aprovades des del 2012,   sí que vincularà l’Ajuntament de Girona per a futures edicions. Les entitats també han demanat que de cara a l’any vinent es reformuli la normativa per tal de retirar el veto actual a determinades associacions de la ciutat, i han reclamat que la regidora Marta Madrenas doni explicacions al proper ple municipal sobre aquest assumpte.

Discriminació d’entitats gironines a la Copa

La polèmica per l’exclusió d’algunes entitats ciutadanes a la Copa va arribar amb l’entrada de CiU al govern de Girona. El 2012, l’equip de govern va introduir canvis a la normativa per vetar les entitats polítiques i socials a l’espai de barraques, sense comptar amb el vist-i-plau de les entitats gironines ni la Comissió de la Copa. Aquest fet va generar una forta oposició, que es va escenificar quan desenes d’entitats van presentar una moció al ple municipal que es va acabar rebutjant amb els vots de CiU i PP. Les entitats afectades van denunciar la discriminació i la intencionalitat política de la mesura impulsada per CiU, i decidir interposar un recurs contra l’Ajuntament.