Èxit del Punt de Trobada sobre Educació i Cohesió Social organitzat per la CUP de Girona

L’experiència, innovadora, va comptar amb les aportacions d’en Sebas Parr a, mestre d’adults, i de la Fina Espinosa, educadora social. Una trentena de persones van ser-hi presents, tot participant en l’elaboració de conclusions.

Aquest darrer dissabte es va celebrar al Centre Cívic de Sant Narcís el primer dels encontres per a la participació ciutadana organitzats per la CUP de Girona. Les conclusions del debat seran integrades en el programa electoral de la candidatura per a les eleccions municipals. D’aquí a pocs dies, a més, el text complet de l’encontre serà posat a disposició pública a la nostra pàgina web.

El debat el va iniciar Joan Pujolàs, militant de la CUP, tot fent una reflexió sobre el concepte d’igualtat defensat per l’esquerra independentista: “quan parlem d’igualtat, per aquesta paraula entenem igualtat d’oportunitats, és a dir, al fet d’oferir a cada persona les mateixes oportunitats perquè aquesta pugui realitzar-se humanament, oportunitats que seran diferents per a cada persona segons el seu punt de partida”. Així mateix va recordar que la CUP aposta per l’educació inclusiva, entenent que no selecciona ni predetermina cap infant per les seves característiques personals.

Tot seguit en Sebas Parra va començar la seva intervenció posant èmfasi en l’ensenyament professional; del qual va dir que des del municipi se n’ha de tenir una cura especial, tot i dependre competencialment de la Generalitat. També va remarcar que la ciutat s’ha de dotar de dispositius d’acollida, formació i activitats comunitàries per tal de rebre a les persones nouvingudes. Criticant, per poc ambiciós, el Pla Local d’Educació i Convivència, va dir que aquest és un bon moment per a fer una aposta pels joves i per les entitats i sectors organitzats: es convertirien en un element mobilitzador per poder crear una vertadera cohesió social. En Sebas també va desmentir el fet que es digui que a la nostra societat ja no hi ha analfabetisme, ja que aquest és un terme mòbil que canvia segons les necessitats de les persones i la seva relació amb les eines del seu temps. Per últim va fer una crida a esbrinar els elements que cohesionen la societat. En va destacar la lluita per la igualtat de drets, el respecte a la diversitat o el paper de la llengua pròpia del país.

La Fina Espinosa, educadora del barri de Santa Eugènia, va mostrar les limitacions del Pla d’Educació i Convivència pel que fa a la participació de tots els agents implicats. També va apostar per replantejar la concepció de les escoles bressol o dels casals, ja que tendim, va explicar, cap a un model de molt mala qualitat i sotsfinançat. Pel que fa als Serveis Socials dels barris, va explicar que no n’hi ha prou amb els recursos i els diners, que són necessaris, sinó també una bona planificació dels serveis socials que calen a cada lloc. Segons va dir, per fer aquesta planificació s’han de consultar els barris.

Per últim, el debat iniciat entre diversos participants va mostrar la necessitat de reprendre iniciatives des de la base, les entitats social, i no delegar-ho tot a l’administració.