La CUP aposta per un nou model energètic basat en l’eficiència i l’ús d’energies netes

S’afegeix a les crítiques al president de la Cambra de Comerç de Girona, en referència al seu discurs sobre el futur energètic de les comarques gironines i l’ús d’energia nuclear com a alternativa.

En referència al discurs del senyor Domènec Espadalé, president de la Cambra de comerç de Girona, en que instava a obrir un debat a les comarques gironines sobre la necessitat de potenciar l’energia nuclear a les nostres comarques, des de la CUP creiem que aquest tipus de declaracions no contribueixen a solucionar la qüestió de l’energia.

Pensem que cal emmarcar aquestes declaracions en l’ofensiva de determinats sectors econòmics radicals i amb poca sensibilitat ambiental. En aquest sentit creiem que les seves paraules, apel·lant a les virtuts de l’energia nuclear i a l’ús d’energia nuclear a les nostres comarques, són fruit de la irreflexió.

Creiem que l’ús d’energia nuclear té molts riscos i perills afegits: risc d’accidents, acumulació de residus tòxics per milers d’anys, fuites... Tenim dos precedents recents que testimonien aquest risc, d’una banda la tragèdia de Txernòbil, un accident nuclear que va sacsejar Europa i que encara avui en patim les conseqüències, i de l’altra un exemple a casa nostra, l’accident de Vandellòs I l’any 1989 que va obligar a tancar la central. Aquests dos exemples demostren que l’ús d’energia nuclear és perillosa pel medi i per les persones.

D’altra banda, de les declaracions del senyor Espadalé es desprèn que la seva intenció inicial és que l’obertura del debat nuclear no impliqui necessàriament la construcció d’una central en territori gironí, la qual cosa ens sembla una actitud infantil i irresponsable. Des de la CUP apel·lem a la tradicional consciència ambiental dels ciutadans i ciutadanes gironins i instem a obrir un debat seriós i responsable sobre quin ha de ser el nostre model energètic.

En aquest sentit fem una clara aposta per un model respectuós amb l’entorn, un model basat en l’eficiència energètica, el consum responsable, l’estalvi i l’ús d’energies netes. Així, recollint el pensament progressista que triomfa a Europa creiem que ha arribat el moment de passar de l’era energètica basada en els combustibles fòssils i l’urani, a l’era solar.