La CUP demana més participació en el pressupost i en critica la manca de sensibilitat social i ambiental

El grup municipal fa públic l'esborrany de pressupost de CiU després de la negativa del ple d'aprovar les mesures de participació i transparència proposades per la CUP. Denuncia les mancances en partides socials i ambientals, i l'excés de dotació a les àrees d'alcaldia i promoció

La CUP de Girona ha fet una primera valoració del contingut del pressupost del 2015 proposat per l'equip de govern municipal. D'una banda, la formació s'ha mostrat crítica amb les mancances de participació i transparència en la tramitació dels comptes públics. Així, la CUP ha retret a CiU que, juntament amb el PP i Carlos Palomares, impedís aprovar les mesures proposades per la CUP en el darrer plenari, com ara la publicació de tot el contingut del pressupost en format obert, la celebració d'una audiència pública o la convocatòria de referèndums vinculats per a despeses plurianuals. Davant d’aquesta negativa ha estat la mateixa CUP qui ha publicat íntegrament l'esborrany de pressupost que CiU ha fet arribar als grups municipals [enllaç], per tal que la ciutadania hi tingui accés i es pugui generar un debat ciutadà.

Quant al contingut del pressupost, la CUP ha qualificat la proposta de 'continuista' perquè considera que “manté les mancances dels darrers anys en matèria social i ambiental”. En aquest sentit, el grup municipal demanarà una rebaixa de les partides de representació institucional i de promoció turística, que un any més es mantenen o s'incrementen considerablement. La CUP també ha criticat una vegada més la dotació excessiva en partides de l'àrea d'alcaldia com les retribucions dels grups municipals, regidors i càrrecs de confiança.

En aquesta línia, la formació rupturista ha reclamat que es destinin més partides d'inversió als barris més castigats per la crisi o les obres del TAV, que s'incrementin les partides de les àrees de sostenibilitat, jovent, ocupació, habitatge i serveis socials, i que es doti adequadament el Pla de Mobilitat. En les inversions, la CUP ha tornat a criticar la despesa desmesurada per a l'operació Santos Torroella. El portaveu municipal de la formació Jordi Navarro ha criticat que CiU promogui 'una Girona dual en què es prioritza la promoció turística i estètica de la ciutat i en canvi es desatenen mancances en els sectors de població i barris més desafavorits'. En els propers dies la CUP farà una valoració més detallada de la proposta de pressupost i presentarà les seves propostes d'esmena.

Finalment, la formació ha tornat a reclamar la necessitat d'elaborar una auditoria del deute municipal, per tal de conèixer exactament d'on prové, i destriar-ne la part il·legítima de la legítima per tal de replantejar-ne el pagament. Cal tenir en compte que alguns dels bancs que han prestat diners a l'ajuntament de Girona ho han fet a tipus d'interès (des del 2 fins al 5%) més elevats del que els va cobrar el Banc Central Europeu en el seu moment.