La CUP reclama que Girona avanci cap a un model de ciutat verda

La formació s’ha reunit amb els regidors de Sostenibilitat i Mobilitat per analitzar la política municipal i les mesures que es preveuen aplicar en aquests camps, i per traslladar propostes de millora

La CUP s’ha reunit recentment amb els regidors de l'equip de govern de Mobilitat (Joan Alcalà) i Sostenibilitat (Jordi Fàbrega), per tal de sondejar les intencions de l'equip de govern en aquests camps d’actuació, així com per traslladar propostes de millora per part de la CUP.

D’una banda, la formació considera que la política ambiental de l’actual equip de govern és poc consistent i ambiciosa, i ha assenyalat que el regidor de Sostenbilitat no té un projecte clar i s’ha dedicat a congelar bona part de les polítiques que es duien a terme al consistori temps enrere. Per contra, la CUP ha valorat més positivament la gestió en el camp de la mobilitat, i ha encoratjat el regidor Alcalà a aprofundir en les polítiques destinades a promoure un model de ciutat  realment sostenible des d’aquest camp.

Pel que fa a les propostes traslladades a l’equip de govern, la CUP considera que Girona té moltes potencialitats per esdevenir una ciutat verda europea. Per això, la formació reclama una aposta valenta per unes polítiques ambientals que ens ajudin a combatre les emissions de gasos contaminants, els sorolls i millorar els hàbitats del municipi. La CUP ha destacat que la decisió del plenari municipal d’adherir la ciutat el moviment de les ciutats en transició pot ser una oportunitat en aquest sentit.

D’altra banda, la formació considera que la bicicleta pot esdevenir un potent revulsiu per canviar el model de mobilitat vigent a Girona, i per això ha reclamat mesures que en fomentin l’ús. En aquest sentit, la CUP ha reivindicat la proposta de xarxa de carrils bici feta per l'entitat Mou-te en Bici, i ha reclamat més mesures per la pacificació del trànsit al Barri Vell i a d'altres zones de la ciutat. Tot plegat, segons la formació, s’ha de combinar amb una aposta per millorar la xarxa de bus urbà i interurbà, així com la potenciació dels desplaçaments a peu i la peatonalització de més carrers. En l’àmbit ferroviari, la CUP reclama el compromís d’avançar cap a unes futures rodalies, a Girona com ja recull el PAES.

En el camp de la gestió de residus, la CUP considera que cal desplegar un nou  model, basat en l'Estratègia Catalana Residu Zero, que fomenti més el consum responsable, l'estalvi, la prevenció,  i el reciclatge, així com permetre a mig termini prescindir de la incineració. La formació ha recordat que el plenari va aprovar una moció en aquest sentit, i que és moment de traduir aquest acord en mesures concretes.

Una altra de les propostes de la CUP és la d’impulsar una gestió integral del patrimoni natural gironí, amb accions com ara la naturalització de la llera de l'Onyar, la gestió de les ribes i l'illa del Ter o la creació d'un circuit educatiu i turístic que connecti els diferents hàbitats i indrets de la ciutat (aiguabarreigs, fonts, arbres d'interès...). La formació també ha plantejat altres demandes com la necessitat de destinar recursos a la restauració paisatgística de les àrees periurbanes, la prevenció d'incendis amb diferents sistemes com ara la silvoramaderia, la creació d’una xarxa d'horts urbans, la promoció de la qualitat del paisatge urbà, una alimentació de proximitat i una oferta de lleure sostenible i no consumista.

Finalment, la CUP exigeix un compromís clar respecte al desenvolupament del Pla de Migitació del Canvi Climàtic i el Pla d'Acció per a l'Energia (PAES), per tal d’assolir els compromisos adquirits per la ciutat en l'horitzó 2020 pel que fa a la reducció d'emissions de CO2, la reducció de la demanda energètica i l'augment de la generació elèctrica variable. Tot plegat amb l’objectiu que Girona esdevingui un referent de la Nova Cultura Energètica basada en les fonts renovables, l'estalvi i l'eficiència.