Continua creixent el preu de l´habitatge nou

Segons un informe de Sociedad de Tasación, els preus mitjans de l'habitatge nou van continuar augmentant durant el 2006 als Països Catalans del sud de l'Albera. Amb les dades que forneix aquesta societat espanyola, es pot observar que, excepte a Alacant, a les capitals del Barcelonès, la Plana, Mallorca, Gironès, el Segrià, el Tarragonès i l'Horta el preu d'aquesta modalitat d'habitatge ha continuat creixent entre el 10% i 15% respecte a l'any anterior (2005).

També convé destacar-hi que tant a Barcelona com a Tarragona hi ha hagut un increment percentual superior aquest any (respecte al 2005) al que hi va haver el 2005 respecte al 2004, la qual cosa contradiu les prospectives que preveien una desacceleració del preu de l'habitatge. A més, les capitals on s'ha produït aquesta desacceleració (Alacant, València, Castelló de la Plana, Lleida i Ciutat de Mallorca) ha estat molt lleu, tret d'Alacant, ja que l'increment equival a multiplicar per quatre, cinc o fins i tot sis l'IPC oficial.

Quadre I Preu m2

(a 12-2004) Preu m2

(a 12-2005) Increment en relació al 2004 Preu m2

(a 12-2006) Increment en relació al 2005

Alacant 1.577

10.3

7.8

Barcelona 3.442

7.5

13.3

Castelló de la Plana 1.465

11.5

10.6

Girona 1.998 2.267 13.5 2.574 13.5

Lleida 1.329 1.555 17.0 1.802 15.9

Palma 1.890 2.127 12.5 2.369 11.4

Tarragona 1.773 1.995 12.5 2.261 13.3

València 1.642 1.913 16.5 2.211 15.6

Si excloem les capitals esmentades al quadre anterior, obtenim que a la resta de poblacions del sud de l'Albera l'augment de l'habitatge noi es va situar entre el 12,50% i el 15,20%.

Quadre II

Territoris històrics dels PPCC

(sense incloure-hi les capitals del quadre I) Preu m2

(a 12-2005) Preu m2

(a 12-2006) Increment en relació al 2005

Catalunya 2.216 2.553 15.20

Illes 1.773 1.995 12.52

País Valencià

1.404 1.580 12.53

Finalment, el quadre III mostra les ciutats de més de 100.000 habitants no incloses en el quadre I, en majoria de les quals els preus s'han incrementat per sobre del 15%, llevat d'Elx (8,9%) i Reus (13,7). En aquestes mateixes ciutats, un m2 ja val vora 3.000 euros.

Quadre III Preu m2

(a 12-2005) Preu m2

(a 12-2006) Increment

Badalona 2.533 2.985 17.8

Elx 1.386 1.510 8,9

L'Hospitalet del Llobregat 2.822 3.259 15.5

Mataró 2.411 2.862 18.7

Reus 1.648 1.873 13.7

Sabadell 2.393 2.868 19.8

Santa Coloma de Gramanet

2.419 2.958 22.3

Terrassa 2.398 2.876 19.9

Aquest augment del preu de l'habitatge, que de moment no sembla aturar-se, contrasta amb el fet que els salaris no només creixen insuficientment per compensar-lo, sinó que baixen en termes reals, és a dir, un cop descomptada la inflació. Així, segons l'indicador laboral trimestral que elaboren entitats tan poc sospitoses de vel·leitats esquerranoses com són l'escola de negocis IESE i l'ETT Adecco, el salari mitjà brut a Catalunya havia baixat durant el 2005 i els tres primers trimestres del 2006, raó per la qual el poder adquisitiu de les treballadores i treballadors era si fa no fa el mateix que l'any 2.000. Al País Valencià, on el salari real és un 10% inferior al de la mitjana de l'Estat espanyol, ha passat si fa no fa el mateix: l'any 2.000 el sou mitjà brut era de 1.384 euros, el 2005, de 1.388 i els tres primers trimestres del 2.006, de 1.383.

Per saber-ne més:

Sabadell líder en l'increment del preu dels habitatges. (Publicat a Informació Sabadell 1.01.07)