La CUP reclama mecanismes de progressivitat social i ambiental en les ordenances fiscals de Girona

La formació reclama que s’habilitin mecanismes de participació i transparència per socialitzar l’elaboració de les ordenances i implicar-hi entitats i ciutadania

El grup municipal de la CUP ha emès un vot negatiu en l’aprovació inicial de les ordenances fiscals de Girona de cares al 2014. En la sessió extraordinària celebrada aquest matí, en què s'han aprovat provisionalment les ordenances gràcies a l'acord de CiU amb PSC, PP i el regidor Carlos Palomares, la formació ha argumentat la necessitat d’aplicar mecanismes “valents i atrevits” per tal de fer efectiva la progressivitat social i ambiental a la ciutat.

La CUP, que l’any passat va abstenir-se en la votació final de les ordenances després d’un intens període de negociacions a tres bandes juntament amb ICV-EUiA la Mesa d’Entitats per la Participació, ha fet una valoració crítica de la gestió de CiU durant l’exerci 2013, i ha lamentat que s’hagin incomplert alguns dels acords assolits. En aquest sentit, els regidors han votat negativament a la proposta del govern perquè la formació ha constatat que “CiU no està disposat a anar més enllà en qüestions clau per la CUP, com ara mecanismes de progressivitat fiscal en matèria social i ambiental”.

Entre les propostes que ha fet arribar la CUP a l’equip de govern destaca implantar un sistema de tarifació social en la taxa d’escombraries, un increment de l’IBI per a bancs i propietaris de pisos buits, o l’aplicació de mecanismes de fiscalitat ambiental gravant els vehicles que generen un nivell de contaminació més alts. La formació ha reconegut la dificultat tècnica i els límits normatius a l’hora d’aplicar aquestes mesures, però ha defensat que “amb imaginació i voluntat política es pot arribar molt lluny”.

D’altra banda, la CUP ha reafirmat l’aposta per implementar mecanismes de transparència i participació ciutadana en l’aprovació dels comptes. “És necessari socialitzar el procés d’elaboració de les ordenances, i implicar-hi tant la ciutadania com les entitats”, ha declarat el portaveu de la formació Jordi Navarro. Finalment, la CUP ha aprofitat per criticar el sistema de finançament dels municipis, i ha defensat la necessitat d’aprofitar el procés d’independència que viu el país per replantejar a fons l’actual model i donar més protagonisme al món local.