Girona torna a vibrar amb els actes de la Diada d'enguany

Els actes unitaris, a càrrec de l'Esquerra Independentista

El desencant dels ciutadans cap als seus representants polítics i la visita del rei espanyol a Girona va motivar que més de 4000 persones participessin en els actes de la Diada de l’11 de setembre a Girona, convocats per la Candidatura d'Unitat Popular (CUP), Maulets i el casal independentista El Forn. La Diada va començar a les 12'00 amb una emotiva cantada d’Els Segadors, en una plaça del Vi plena de gent. Acte seguit, Jordi Navarro, portaveu de la CUP de Girona, va fer una crida al rebuig de la visita del Rei Joan Carles a Girona el 13 de setembre, assistint a les convocatòries de l’esquerra independentista gironina.

Així mateix, també va demanar als representants polítics de l’ajuntament de Girona que no assistissin als actes de la visita del Rei, fet que va ser fortament aplaudit per part del públic assistent.

Seguidament, Mireia Fillol, portaveu del SEPC de Girona, carregava contra l’equip dir ectiu de la UdG, responsable de la invitació del cap de la monarquia espanyola. Cap a dos quarts d’una començava la festiva cercavila amb els gegants de la Fal·lera Gironina, que finalitzaria a la plaça Catalunya amb el dinar popular, a càrrec del col·lectiu antirepressiu Alerta Solidària, que va reunir unes 150 persones. A les 17'00 s’iniciaven els jocs infantils, una novetat en el cartell de la Diada a Girona. Mares, pares i fills es van pintar les cares amb estelades i van participar en el taller de pancartes, així com també en tots els jocs independentistes preparats. A les 19'00 començaven els parlaments polítics amb un minut de silenci per commemorar la figura de Lluís Maria Xirinacs.

Seguidament parlarien els col·lectius convidats: la plataforma No a la MAT, l’assemblea de suport a la Núria Pòrtulas i una representant Amazigh. Després del parlament de Maulets, la CUP va presentar els nous nuclis que han anat apareixent al voltant de la ciutat de Girona, com Sant Gregori i Bescanó, com a mostra del seu fort creixement i implantació després de les passades eleccions municipals. Unes 3000 persones a la manifestació Una plaça Catalunya plena de gent va iniciar el pas de la manifestació, amb un marcat caràcter reivindicatiu i sota el lema 'Trenquem amb França i Espanya, amb la Unitat Popular construïm els Països Catalans'. Estelades gegants, gent jove i gent més gran i dues falles fetes per Maulets, una sobre la MAT i l’altra sobre l’AVE, acompanyaven la manifestació. Accions reivindicatives Des d’una bastida del carrer de Sant Francesc, un grup d’encaputxats va encendre bengales i va desplegar una pancarta gegant amb el lema 'Fora borbons' i on hi constava la convocatòria d’actes en motiu de la visita del rei a Girona. Aquest fet que va ser fortament ovacionat per la manifestació que desfilava pel carrer.

Seguidament, uns altres grups van llençar pintura davant del plafó de l’antic banc d’Espanya de la Gran Via, així com també a la Subdelegació del Govern espanyol, que va quedar amb la façana ben tacada de vermell enmig de l'ovació de la gent. Davant de correus, un grup de joves calava foc a les falles de la MAT i l’AVE. La marxa va finalitzar amb el concert d’Aramateix i Net Flanders. Entre grup i grup, membres de Rescat van demanar l’amnistia dels presos internacionalistes catalans. Després de la lectura d’un manifest de Maulets que cridava a la desobediència i a la insubmissió, un grup de persones va cremar una bandera espanyola i una altra de francesa. La única nota negativa: la provocació policial Cinc furgones antiavalots dels Mossos d'Esquadra van seguir de prop i en tot moment la manifestació de la tarda. Paral·lelament, la forta presència de policies de paisà en els ramals de la marxa i durant tota la jornada va coaccionar els i les independentistes que ahir van voler fer ús de la seva llibertat d'expressió. Cal destacar el paper intimidatori i provocador dels agents antiavalots en el moment en què la manifestació va transcorrer per davant de la subdelegació del Govern espanyol. Sortosament, però, el cos policial no va ocasionar cap incident destacable.