La CUP anuncia que no donarà suport al pressupost municipal de CiU

La formació reivindica la seva actitud oberta al diàleg, però destaca que les diferències en el model de ciutat i de gestió han impossibilitat  una entesa en l’aprovació definitiva

La CUP ha anunciat la decisió de no donar suport al pressupost municipal, que se sotmetrà a l’aprovació definitiva en el ple municipal del proper 11 de març. Ho han anunciat els regidors Jordi Navarro i Carles Bonaventura, en una roda de premsa en què també s’han presentat les conclusions de l’assemblea oberta realitzada el dimecres passat a l’auditori Josep Irla, en què van participar prop de 70 persones (enllaç).

Navarro ha destacat la predisposició al diàleg expressada per la CUP des del moment en què es va començar a negociar el pressupost, i ha defensat que la seva actitud en la negociació ha estat en tot cas transparent, honesta i responsable. El regidor ha justificat la manca d’acord “per les diferències en el model de ciutat i la forma de gestió, i no pas per càlculs partidistes o una voluntat de desgastar gratuïtament l'equip de govern.”

Concretament, Navarro ha explicat que els canvis que s’havien pogut introduir al pressupost suposaven millores simbòliques, però que ha estat impossible capgirar aspectes rellevants i prioritaris del pressupost, com ara els sous dels càrrecs electes i de confiança, les partides per al foment de l’ocupació o els convenis i la promoció turística.  El regidor ha remarcat que “el moment d'emergència social que viu la ciutat demana un pressupost molt més compromès i atrevit” que el que s’està plantejant.

Un altre motiu de la decisió exposat pels regidors és la dificultat de garantir que els compromisos i acords es materialitzin. “En molts casos són compromisos que depenen de la voluntat política de l'equip de govern, i l'experiència ens diu que difícilment podem garantir la nostra incidència en les polítiques municipals”, han declarat els regidors, que també han alertat del perill d’arribar a un acord superficial sense haver pogut debatre aspectes estratègics i buscar punts sòlids d’encontre.

Tot i això, la CUP ha una valoració molt positiva del procés de diàleg, que ha servit per “introduir nous debats i maneres de fer, fins ara desconeguts en la política gironina”. Navarro ha explicat la importància de fer més transparents i participatius aquest tipus de processos, i ha defensat fórmules com l’assemblea oberta celebrada per la formació o les propostes de la Mesa d’Entitats per decidir partides del pressupost a través de mecanismes participatius.

D’altra banda, la formació també ha destacat que, més enllà del pressupost, es manté oberta a buscar punts en comú en qüestions en què pugui existir coincidència amb l’equip de govern, i que puguin significar avenços en benefici de la ciutat i el país en la línia de les línies programàtiques de la CUP. “L’experiència de les propostes acordades en el camp de la construcció nacional és exemple d’una entesa positiva que ha de continuar en el futur”, han declarat.

Escenaris de futur

Pel que fa a l’escenari que s’obre després de la decisió de la CUP, Carles Bonaventura ha demanat “responsabilitat a l'equip de govern i la resta de grups polítics perquè s’explorin les vies d'entesa. Nosaltres hem arribat fins on hem pogut, i no se'ns pot acusar de no haver estat dialogants”, ha declarat el regidor. Bonaventura també ha destacat que una pròrroga estricta del pressupost seria el pitjor escenari per la ciutat, i per això ha demanat una junta de portaveus extraordinària per abordar la situació entre tots els grups.

Els regidors també han descartat donar suport a una possible moció de censura en cas que finalment l’alcalde se sotmeti a una qüestió de confiança. La CUP ha reivindicat un model de ciutat propi, que no té res a veure ni amb el que defensa CiU, ni el que pugui defensar el PSC. “No estem d’acord amb el model de l’actual equip de govern, però tampoc amb el del PSC: ens vam passar 32 anys plantant-hi cara”.

Finalment, la CUP també ha defensat la conveniència de mantenir l'acord respecte a la participació ciutadana i l’aposta cap a un pressupost participatiu, independentment de com culmini el cas del pressupost per al 2013. “Les entitats de la ciutat i els mecanismes participatius s'han de mantenir al marge de les negociacions polítiques i pugnes polítiques”, han declarat els regidors, que aprofitat per agrair i donar suport a la tasca de la Mesa d'Entitats”.