Les associacions de veïns gironines reclamen un ajuntament més participatiu

En el marc de la xerrada organitzada per la CUP de Girona, els diferents membres de les associacions de veïns convidades i participants de l'acte van reclamar la necessitat de crear un ajuntament més participatiu. La xerrada, que va comptar amb tres ponents a la taula i d'altres entre el públic, va començar amb una clara exposició històrica per part del professor de la UAB Martí Marín. Marín va realitzar una breu exposició sobre l'origen del moviment veïnal al Principat de Catalunya i l'evolució d'aquest, especialment a les darreries del franquisme i la Transició. Així, segons Marín, tot i una diversa implicació política de diferents agents opositors al règim franquista, en gran part el moviment veïnal va sortir de dos organismes propis del sistema: les organitzacions del "Movimiento" i l'Església. Així i tot, digué, aviat aquestes associacions de veïns adquiriren un contingut polític marcadament esquerrà degut a la composició dels seus membres, en bona mesura del PSUC, així com d'altres organitzacions d'esquerres.

Per la seva banda, Pere Montalbán, vicepresident del l'Associació de Veïns de Germans Sàbat, va donar una panoràmica de la seva experiència com a membre del moviment veïnal gironí. Montalbán va expressar la necessitat d'independència de les associacions de veïns en relació a l'ajuntament, per evitar que aquestes puguin jugar un paper de corretja de transmissió de l'administració pública i perdre, així, objectivitat i efectivitat en les seves tasques. Al mateix temps, el representant veïnal va criticar en diverses ocasions el paper jugat per l'Ajuntament de Girona al llarg dels anys, i va denunciar diferents intents de creació d'associacions de veïns paral·leles per boicotejar les existents, entre d'altres pràctiques.

Finalment, Martí Carreras, president de l'Associació de Veïns de Sant Narcís, va exposar la situació del seu barri i del moviment veïnal gironí actualment. Carreras també va criticar diverses vegades l'ajuntament gironí i les diferents estratègies que aquest ha dissenyat per desactivar i controlar el moviment veïnal a Girona. Alhora, va alertar del previsible aïllament que el barri de Sant Narcís pot patir com a efecte de les obres del TAV mentre aquestes durin. En aquest sentit, va explicar que l'alcaldessa Anna Pagans havia promès en més d'una ocasió que gran part dels serveis que manquen al barri es podrien completar a l'espai dels terrenys que s'alliberaran amb l'arribada del TAV, tot i que Carreras va qüestionar aquesta possibilitat i va posar sobre la taula la inviabilitat de les promeses de Pagans.