Un nou pacte CiU-PP permet l'aprovació inicial dels pressupostos a Girona

Tímid augment de les partides socials, en uns pressupostos en què es mantenen els sous dels alts càrrecs i els regidors i augmenten les despeses en representació institucional. La CUP hi vota en contra per la manca d'informació i transparència, i critica la consolidació d'un 'pol de govern conservador' a la ciutat

Ahir es van aprovar inicialment els pressupostos municipals del 2012 a la ciutat de Girona, en un ple extraordinari en què també es va debatre la plantilla de personal per a aquest període. La proposta de l'equip de govern va prosperar gràcies als tres vots del PP. El PSC, la CUP i ICV-EUiA van votar-hi en contra.
El portaveu i regidor de la CUP, Jordi Navarro, va fer referència a l'aliança entre CiU i PP, i va lamentar haver-se trobat amb uns 'pressupostos precuinats'. 'L'enèsim acord entre el govern i el partit de la senyora Veray certifica que s'està consolidant un autèntic pol de govern conservador a la ciutat', va declarar el portaveu.

Una de les raons que va esgrimir la CUP per justificar el vot negatiu va ser el retard i la manca d'informació a l'hora de presentar la proposta de pressupostos a l'oposició, i la manca d'una voluntat real d'arribar a consensos i negociar per part del govern. Navarro va recordar que la proposta del govern els va arribar a les mans només 6 dies hàbils abans del Ple. 'En aquest temps és materialment impossible fer una anàlisi detallada de la proposta i dur a terme un bon treball de negociacions, i vostès ho saben perfectament. En el període d'al·legacions, amb més temps i si vostès s'hi mostren disposats, ja hi haurà temps per parlar-ne', va sentenciar Navarro. El portaveu també va expressar que 'estic segur que hi hauria milers de gironines i gironins que si sabéssin la manera com s'està decidint aquest pressupost, també s'hi posicionarien en contra'. Finalment, des de la CUP es va insistir en la necessitat d'obrir el debat sobre la gestió econòmica municipal a la ciutadania gironina, i va anunciar que treballarà per a l'elaboració d'uns pressupostos participatius de cares a pròximes ocasions.

Abans de començar a valorar el contingut de la proposta, Navarro va fer referència a la situació econòmica que pateix la ciutat i el país. Navarro va demanar que es deixi de demanar a la ciutadania 'que s'estrenyi el cinturó' com si la crisi fos 'culpa de tothom'. 'Els responsables de la crisi són les elits polítiques i econòmiques, que ara mateix ens sotmeten a una triple ofensiva: l'espoli fiscal i el preu que paguem per formar part d'Espanya; les retallades de drets socials que estem patint; i l'ofec al qual ens sotmeten els bancs'. Sobre els bancs, Navarro ha recordat que l'Ajuntament haurà de retornar en concepte d'interessos més d'1,5 milions d'euros, un 6% més que l'any passat. 'Potser ens haurem de començar a plantejar si hem de retornar o no tots aquests diners als bancs', va reblar el portaveu.

Ja sobre el contingut de la proposta de CiU, la CUP va lamentar que la subàrea de Presidència, que agrupa les principals despeses de representació, protocol i sous de regidors i alts càrrecs, augmenti quasi un 10% i que, en canvi, àrees molt més transcendentals com ara Serveis Socials, només ho facin un 4%. En aquest sentit, la CUP va criticar que es gasti quasi 1 milió d'euros en sous de regidors, transferències als grups municipals i càrrecs de confiança, alhora que partides de Serveis Socials, com la que es destina a la infància en risc, disminueix un 58%. La CUP també va criticar les retallades en matèria ambiental, com ara la supressió de la partida de 30.000€ destinada al Pla energètic o la rebaixa d'un 80% de la partida destinada a les inspeccions ambientals, així com el descens de més d'un 50% dels diners destinats a cooperació i solidaritat. Finalment, la CUP va demanar que el fons de contingència, que augmenta gairebé fins als 2 milions d'euros, es blindi per tal que només pugui utilitzar-se en cas d'emergència social.